Zapklare Brokken: woordenlijst reclamegids nu online - TEXTMEDIA | Allround tekstbureau in Amsterdam voor freelance copywriter en tekstschrijver
tekstschrijver,copywriter,amsterdam,tekstbureau,zzp,freelance,webdesign,website,webdesigner
11031
post-template-default,single,single-post,postid-11031,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_popup_menu_push_text_top,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Zapklare Brokken: woordenlijst reclamegids nu online

Zapklare Brokken is een even geestig als informatief boek over reclame door ‘de meeste bekroonde copywriter van Nederland’ Hans van Dijk.  “Niemand vond het raar als je tussen de middag in het café zat en zelfs – als je het niet te vaak deed – als je de hele middag niet meer terugkwam. Vrijwel elk bureau had een eind-van-de-maandborrel, sommigen zelfs elke vrijdagmiddag, die niet zelden eindigden in het café of in een buitenechtelijk bed… het waren tenslotte de jaren zeventig.”

In het boek komen behalve gezellige anekdotes vooral de theorieën, begrippen en vaktermen uit de reclamewereld voorbij: usp, image, positioneren, ‘reason why’, merk, concept, likeability.

Prettig boek, ook voor wie niets met reclame te maken wil hebben. En iedereen kan nu meegenieten van de woordenlijst die nu online is gezet. Een paar definities om de smaak te pakken te krijgen:

Account

Klant van een reclamebureau. ‘Wij zijn aan het pitchen voor het Interpipe-account.’
In abstracte zin: alles wat binnen het bureau met de klant en de behandeling daarvan te maken heeft, en dus ook de account afdeling: ‘Misschien kunnen we account vragen waar het eigenlijk over moet gaan.’ Bekende functies binnen de account-afdeling, van laag naar hoog: AE – account executive, AM – account manager, AD – account director, CSD – client services director.

Appetite appeal

Een voedingsmiddel wordt zo gefotografeerd of gefilmd dat je er trek van krijgt. ‘Van wat ik nu zie, krijg ik geen trek. – Nou, wacht maar tot je packshot ziet, dat heeft plenty appetite appeal‘.

Branding

‘Leuke film, maar we moeten nog wel even goed naar de branding kijken’. Klant bedoelt: ‘Zou iemand in de gaten hebben dat dit filmpje over ons merk gaat?’